ماموران پلیس در نیجریه، چندین موتورسوار را در این کشور افریقایی به اتهام بر سر گذاشتن پوست هندوانه در اعتراض به قانون جدید به سر گذاشتن کلاه ایمنی، دستگیر کردند.

به گزارش رویترز، ماموران پلیس مرکزی نیجریه، موتورسوارانی را که به جای کلاه ایمنی از پوست هندوانه، کوزه‌های گلی و یا قسمت‌هایی از لاستیک‌های پنچرشده استفاده کرده بودند، دستگیر و روانه زندان کردند.

طبق قانون جدیدی که از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک نیجریه به تصویب رسیده، تمامی موتورسیکلت‌سواران شخصی و تاکسی‌های موتوری باید از کلاه ایمنی هم برای خود و هم برای ترک نشینان استفاده کنند، در غیر این صورت جریمه شده و یا به زندان خواهند رفت. اما موتورسیکلت‌ سواران در نیجریه به این قانون اعتراض کرده و به جای خرید کلاه ایمنی که گران است، از پوست هندوانه و کاسه‌های گلی برای خود و ترک نشینانشان استفاده می‌کنند.

قانون جدید که از اول ژانویه سال جاری میلادی در کشور نیجریه به اجرا در آمده، باعث خشم موتورسواران شده است، چرا که در کشور نیجریه مردم اکثرا از موتور و تاکسی‌های موتوری برای عبور و مرور و حمل و نقل استفاده می‌کنند، اما پس از آن که این قانون در کشور اجرایی شد، موتورسواران در اعتراض به آن از پوست خشک شده کدو حلوایی، هندوانه و کاسه‌های گلی و یا آهنی که با طناب محکم به سرشان متصل می‌شود به عنوان کلاه ایمنی، استفاده کردند.

«یوسف گاربا» ـ یکی از افسران پلیس فدرال نیجریه ـ در این باره گفت: موتورسواران هر روز حدود ‌60/3 دلار به وسیله مسافرکشی درآمد دارند، اما اگر یک ماه هم کار کنند، قادر نیستند پول خرید کلاه ایمنی را جمع‌آوری کنند. این در حالیست که ماموران پلیس امنیت جاده‌ای، ‌28 نفر را در «کانو»، واقع در جنوب نیجریه به اتهام استفاده از پوست هندوانه به جای کلاه ایمنی، دستگیر کردند.

همچنین در منطقه «لاگوس» با جمعیت ‌14 میلیون نفر که اکثرا بیسواد و بیکار هستند، رانندگان وسایط نقلیه هیچ آگاهی و اطلاعی در زمینه‌ قوانین رانندگی ندارند و به همین دلیل نمی‌توان از آن‌ها بیش از این انتظار داشت. علاوه بر این بر‌اساس گزارشات رسانه‌های محلی نیجریه، برخی از مسافران و موتورسیکلت‌ سواران علت استفاده نکردن از کلاه ایمنی را وجود سحر و جادو درون کلاه می‌دانند. برخی دیگر نیز بر این عقیده‌اند که استفاده از کلاه ایمنی باعث انتقال بیماری‌های واگیردار می‌شود.


دسته ها : اخبار
جمعه بیست و هفتم 10 1387
X