محققان دانشگاه اکلاهوما در حال ابداع شیوه ای هستند که به واسطه آن می توان توده های زیستی را به بنزین پاک و سازگار با محیط زیست تبدیل کرد.

این محققان در تلاش برای یافتن بهترین شیوه استفاده از کاتالیزورها و واکنش دهنده های شیمیایی برای تبدیل توده های زیستی به سوختی جدید هستند که از میزان وابستگی بشر به سوختهای نا مناسب خواهد کاست.

به گفته محققان بهترین سوخت، ماده ای است که با دقتی بالا خصوصیات بنزین، گازوئیل و سوختهای جت را تکرار کند تا سازندگان اتومبیل برای تطبیق یافتن با سوختهای جدید نیازی به تغییر در ساختار اتومبیلها نداشته باشند زیرا در صورتی که سوختهای جدید دارای این خصوصیت نباشند هزینه و زمان تطبیق اتومبیلها با این نوع از سوختها افزایش خواهد یافت.

با استفاده از اصول مهندسی مولکولی، محققان در حال تعیین بهترین مولکولهای سوختی که می توان از مواد زیستی به دست آورد بوده تا با کمک کاتالیزورهای مناسب سوخت مناسب و پاک را به دست آورند.

یکی از این شیوه ها تبدیل مواد جامد زیستی به مایع تحت حرارت و فشار بالا است که مولکولهای بزرگ را به مولکولهای کوچکتر تبدیل خواهد کرد و سپس با استفاده از کاتالیزورها و جدا کننده های مناسب سوختی جدید و پاک به وجود خواهد آمد.

بر اساس گزارش زی نیوز، با افزایش تدریجی قیمت نفت و افزایش اهمیت آن به منظور کنترل انتشار گازهای گلخانه ای، سوختهای جایگزینی مشابه چنین سوختهای زیستی می توانند به عنوان گزینه ای مناسب در سطحی وسیع مورد استفاده قرار گیرند.


دسته ها : علمی
جمعه بیست و هفتم 10 1387
X