سرطان ریه یکی لز شایع ترین سرطانها در سراسر جهان است و بیش از 80درصد مبتلایان به این بیماری در فاصله پنج سال از تشخیص بیماری جان خود را از دست می دهند. سرطان ریه دارای پنج حالت مختلف است که از هر پنج مورد آنها یکی سرطان ریه از نوع یاخته های کوچک(شایع ترین نوع سرطان ریه)است.

علایم هشدار دهنده سرطان ریه افزایش یا شدت سرفه در افراد سیگاری سرفه همراه با خلط خونی تنگی نفس در اثر فعالیت خس خس حاد سینه درد مبهم یا مشخص در قفسه سینه خش شدن صدا کاهش وزن بیاشتهایی تورم در ناحیه گردن و صورت و ضعف و خستگی مفرط است. این سرطان در مراحل ابتدایی هیچ نشانه ای ندارد و بیماران اغلب زمانی به پزشک مراجعه می کنند که بیماری در مراحل پیشرفته قرار دارد که همین امر باعث افزایش آمار مرگ ومیر در میان مبتلایان به سرطان ریه شده است.

اعتیاد به دخانیات آلاینده های موجود در هوا استنشاق دود سیگار توسط افراد غیر سیگاری عوامل ژنتیک و عوامل ایمنولوژیک مهمترین دلایل بروز سرطان در شخص هستند به اضافه اینکه سن بالای 60 سال به صورت بالقوه عامل مهمی در مبتلا شدن فرد به سرطان ریه است.

تشخیص این بیماری با عکسبرداری اشعه x از ریه ها آزمایش خلط سی تی اسکن پرتو نگاری با استفاده از تشدید میدان مغناطیسی و نمونه برداری های مختلف امکان پذیر است.

سرطان ریه معمولا به دلیل غنی بودن سیستم خون رسانی و لنفاوی ریه می تواند به راحتی به اندامهای دیگر سرایت کند.

فعالیت های پیشگیرانه این بیماری دوری از آلاینده ها عدم استعمال دخانیات و بررسی خانه از نظر عدم وجود گاز رادون است. با این حال روشهای درمانی آن بسته به مراحل پیشرفت بیماری و وضعیت عمومی آن بع ترتیب جراحیشیمی درمانی رادیو تراپی درمان فتو دینامیک درمان بیولوژیکی و سوزاندن ضایعه بدخیم است.


دسته ها : پزشکى سلامت
دوشنبه بیست و سوم 10 1387
X