استرس

استرس و افسردگی از فاکتورهای خطرناک به وجود آورنده بیماری های قلبی هستند. یوخن یوردان پروفسور در رشته پزشکی-روانشناسی پایه گذار نخستین کلینیک پسیوکاریولوژی در اروپا در این مورد چنین می گوید:فشارهای عصبی هیجانات عصبانیت و بحث های خانوادگی وشغلی باعث واکنش بدن می شود.هنگام استرس هورمون های آدر نالین و نورآدرنالین و کورتیزولترشح می شود و در اثر تداوم استرس و ترشح این هورمونها قلب ریتم طبیعی خود را از دست داده امکان سکته قلبی وجود دارد.

پیشگیری

بسیاری از مردم استرس و فشارهای عصبی را جدی نمی گیرند معمولا هنگامی خواستار کمک هستند که دچار سکته قلبی یا مغزی شده اند. دوستانه و شریک زندگی یا دکتر می توانند پیشگیری کننده این جریان باشند  و با درمان زودرس می توان به نتیجه رسید. این اشخاص باید بیشتر با دوستان خود در تماس باشند و یک سرگرمی برای خود انتخاب کنند.

حرکات بدنی

حدود نیمی از مردم آلمان کمتر از یک ساعت در هفته ورزش می کنند. اشخاص تنبل نسبت به کسانی که فعالیت بدنی کافی دارند دو برابر بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی و دستگاه گردش خون هستند

 پیشگیری

توسط فعالیت های بدنی ضربان قلب و فشار خون کاهش می یابد و دستگاه تنفس بهتر کار می کند همچنین درصد فعالیت های بدنی در کارهای روزانه باید افزایش یابد به طور مثال با دو چرخه به سر کار رفتن به جای استفاده از ماشین و ورزش های مقاوم کننده مثل پیاده روی و دوچرخه سواری کمک خواهند کرد در مجموع 2000کیلو کالری در هفته در اثر ورزش از بین برود.  

وزن

در وزن های بالا هورمونهایی ترشح میشوند که فشار خون را افزایش میدهد رگهای بدن را تنگ می کند به طوری که خون سریعتر جریان پیدا کند.کسانی که چاق هستند نه تنها در معرض آرتریو اسکلروزبلکه مستعد بیماری هایی مثل دیابت و فشار خون بالا هستند.

پیشگیری

پایین آوردن وزن حتی به مقدار کم امکان بروز بیماری های قلب و عروق را کاهش می دهد. رژیم غذایی باید با فعالیت های بدنب همراه باشد بنابراین ورزش و حرکات بدنی را نباید از یاد برد.

تغذیه

خوردن غذاهای چرب و مصرف نکردن میوه و سبزی به قلب و دستگاه خون آسیب می رساند.

پیشگیری

نظر متخصصان تغذیه در مورد تغذیه مقوی و مناسب مختلف است. در مجموع نباید بیشتر از نیاز های بدن کالری مصرف شود در تغذیه روزانه باید به حد کافی میوه و سبزی مواد سبوس دار ماهی روغن زیتون و گردو خورده شود.


دسته ها : پزشکى سلامت
دوشنبه بیست و سوم 10 1387
X