تشریح معماری نسل جدید پردازنده هایAMD

AMD با عرضه نسخه دوهسته ای پردازنده های مذکور گام بزرگی در زمینه تولید پردازنده های سریع تر برداشته است. اما در این پردازنده ها نیز از همان معماری پردازنده های تک هسته ای استفاده شده است

پس از موفقیت پردازنده های Athlon ۶۴ و Opteron بسیاری از کارشناسان و علاقمندان دنیای ریزپردازنده ها در انتظار معرفی نسل جدید پردازنده های شرکت AMD هستند. AMD با عرضه نسخه دوهسته ای پردازنده های مذکور گام بزرگی در زمینه تولید پردازنده های سریعتر برداشته است.

اما در این پردازنده ها نیز از همان معماری پردازنده های تک هسته ای استفاده شده است. با این وجود <فیل هستر> به عنوان یکی از مدیران ارشد AMD، به نوعی برخی از ویژگیهای معماری آینده پردازندههای این شرکت را بیان کرده است که ماحصل آن را در نوشتار حاضر می خوانید

از زمانی که اینتل معماری ریزپردازنده های نسل جدید خود را چند ماه پیش در کنفرانس IDF ارائه کرد، تاکنون به طور غیرمعمولی ساکت مانده است. AMD براین باور است که لازم نیست آنها در مورد یک معماری جدید صحبت کنند. زیرا اینتل تنها سعی دارد خود را به معماری فعلی AMD برساند.

با این حال، از نظر ما مسئله به این صورت است: AMD در حال حاضر مزیت آشکاری دارد و به دلایل متعدد، جایگاه آن در بازار چندان تغییری نکرده است. اینتل می تواند با یک محصول رقابتی تر، کار را برایAMD بسیار دشوارتر کند، که به عقیده ما حتی دلیل محکم تری است که AMD بهترین گام خود را به جلو بردارد

بدون توجه به آنچه که AMD به نظر ما باید انجام دهد، حقیقت این است که ما چیز زیادی از آنچه آنها قصد دارند انجام دهند، حتی پیش از IDF، نشنیده ایم. با فیل هستر، مدیرارشد جدید تکنولوژی درAMD صحبت کنیم.

فیل مقدمه مختصری را درباره معماری آینده ریزپردازنده های AMD بیان کرد، که توجه ما را جلب نمود.

زیرا قول داد به پرسشهای ما که مدت زیادی آنها را در ذهن داشتیم، پاسخ دهد. خود مقدمه، بیشتر یک پرسش و پاسخ بود تا یک اشاره کلی به برنامه های AMD برای مقابله با جدیدترین محصولات اینتل. با اینحال، تنها اطلاعات مشخص و عینی ای که ما به دست آوردیم، جدولی بود که نشان دهنده معماری فعلی AMD است.یعنی، آنچه که به زودی خواهد آمد و آنچه در آینده شاهد آن خواهیم بود.

توجه داشته باشید که ستون "اکنون" کمی از آنچه به زودی خواهد آمد را در بر دارد که عمدتاً پشتیبانی ازDDR ۲ می باشد. همانطور که قبلاً هم اشاره کرده ایم، پشتیبانی از DDR۲ از سال آینده و برای Athlon ۶۴ آغاز خواهد شد، دسکتاپ و Socket F (پین۱۲۰۷) برای سرورها. توجه کنید که با وجود شباهت سوکتM۲ و سوکت K۸ اولیه، M۲ با Opteron های فعلی و Athlon ۶۴ های قدیمی از لحاظ پین ها سازگار نخواهد بود.
ستون "آینده نزدیک" به ویژگیهایی اشاره دارد که ممکن است از دوازده ماه آینده رفته رفته ظاهر شوند. اما به وضوح آیتم هایی مانند DDR ۳ در سال آینده عرضه نخواهند شد.

هر دو ستون "آینده نزدیک" و "اهداف آینده" توسعه مجموعه دستورالعملهای AMD ۶۴ را فهرست کرده اند که در معماریهای AMD ارائه خواهند شد. ایده موجود در توسعه های MD۶۴ ISA بهبود عملکرد در برنامه های کاربردی خاص است. بسیار شبیه آنچه SSE۲، SSE و SSE۳ در گذشته انجام داده اند

جای تعجب نیست که صحبت از معماری چندهسته ای در ردیف بعدی قرار دارد. هر چند سیستمهای دسکتاپ تا آینده قابل پیش بینی غالباً دو هسته*ای باقی خواهند ماند. AMD اغلب از یک Opteron چهار هسته ای صحبت کرده است و ما انتظار داریم اولین نمونه های آن را قطعاً در زمان آمدن پردازنده های نانومتری مشاهده کنیم. هر چندAMD از اظهار نظر در مورد این که آیا ما یک Opteron چهارهسته ای نانومتری را نیز خواهیم دید یا نه، خودداری کرده است.

دسته ها : علوم فناوری
شنبه بیست و هشتم 10 1387
X