به اعتقاد اینتل، در حد فاصل کامپیوترهای جیبی (PDA) و کامپیوترهای کیفی (notebook)، می توان محصول جدیدی را خلق کرد که می تواند تمام قابلیت های یک کامپیوتر کامل ویندوزی را داشته باشد و درعین حال مصرف انرژی آن، یک دهم کم مصرف ترین نوت بوک های امروزی باشد اگر برای کار شما، نوت بوک بیش از حد بزرگ و PDA بیش از حد ضعیف است، احتمالا پیشنهاد اینتل برایتان جذاب خواهد بود اینتل در نظر دارد بخش تازه‌ای را در بازار رو به رشد موبایل باز کند که زیر مجموعه نوت بوک های کوچک قرار می‌گیرد. این بخش جدید که اینتل مایل است آن را کامپیوتر رودستی (handtop pc) بنامد، شامل دستگاه های دست گرفتنی در حد و اندازه PDAهای امروزی، اما با توان پردازش و ذخیره سازی بسیار بالاتر خواهد بود تاجایی که بتواند یک نسخه کامل ویندوز را اجرا کند.

البته این ایده اینتل کاملا‌ جدید نیست. به عنوان مثال، همین الان هم شرکت OQO با کامپیوترهای فوق قابل حمل خود، در این رده از دستگاه ها قرار می‌گیرد که اندازه‌ای کوچک‌تر از سطح یک سی دی دارد و می تواند ویندوز اکس پی را اجرا کند.

گذشته از اندازه، آن چه بسیار مورد توجه اینتل قرار گرفته، پایین آوردن مصرف است. مطابق گفته اینتل، در حال حاضر، تراشه های PentiumM سری ULV (یا Ultra Law Voltage) حدود پنج وات مصرف دارند. اما اینتل معتقد است می‌تواند در طول این دهه، این توان مصرفی را تا یک دهم کاهش دهد؛ یعنی به نیم وات برساند. قرار است کامپیوترهای رو دستی نیم واتی اینتل تا سال 2006 آماده شوند. درباره معماری پردازنده این دستگاه، اینتل هنوز خبری منتشر نکرده ‌است. اما قول داده در اجلاس بهار 2006 این شرکت (موسوم به 2006 IDF Spring) اطلاعات بیشتری را در اختیار علاقمندان بگذارد.

برخی منابع آگاه معتقدند بعید است اینتل برای کامپیوترهای رودستی مورد نظر خود، از پردازنده های Yonah یاMerom استفاده کند و احتمالاً از نسل جدید XScale موسوم به Monahans بهره خواهد گرفت، که در اجلاس اخیر اینتل با سرعت کلاک 25/1 گیگاهرتز به نمایش گذاشته شد. هنوز خیلی زود است این دستگاه را از لحاظ سرعت با دستگاهی مثل OQO مقایسه کنیم

انتظار نمی‌رود کامپیوتر رودستی ازجمله محصولا‌تی باشد که بازار را اشباع کند. چون بیشتر بازار عمودی را مورد هدف قرار خواهد داد (چیزی شبیه شگردهای بازاریابی OQO). مصرف‌کنندگان احتمالی این نوع دستگاه‌ها مهندسان عمران، دلالان معاملات ملکی، کارگران ساختمانی و افرادی هستند که در زمینه بهداشت فعالیت دارند. تفاوت اصلی کامپیوتر رودستی با OQO نیز در زمینه قیمت‌ خواهد بود. به نظر اینتل، قیمت دو هزار دلاری OQO برای کامپیوتر رودستی خیلی بالاست. اینتل هم هنوز قیمت مشخصی را اعلام نکرده ‌است. اما تحلیلگران براین باورند که این قیمت کمتر از یک‌هزار دلار خواهد بود


دسته ها : علوم فناوری
شنبه بیست و هشتم 10 1387
X